Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη

Οι νέοι και οι νέες που φοιτούν στα ΑΕΙ διανύουν μια μεταβατική περίοδο, η οποία σηματοδοτεί την τελική πορεία προς την ενηλικίωση και την ανεξαρτητοποίηση. Σε αυτή την πορεία, συχνά έρχονται αντιμέτωποι/ες με θέματα όπως οι προοπτικές επαγγελματικής σταδιοδρομίας, ο επαναπροσδιορισμός των σχέσεων με τους γονείς, οι ερωτικές σχέσεις, οι νέες απαιτήσεις μάθησης και άλλα θέματα, η διαχείριση των οποίων είναι συχνά δύσκολη και απαιτεί εξειδικευμένη βοήθεια και καθοδήγηση. Επιπλέον, διάφοροι παράγοντες που σχετίζονται με τα ατομικά χαρακτηριστικά, τις ενδοοικογενειακές σχέσεις, τη σωματική ή την ψυχική υγεία και την κοινωνικοοικονομική κατάσταση των νέων μπορούν να παρεμβληθούν και να επηρεάσουν την ομαλή προσαρμογή των φοιτητών/ριών στο νέο ακαδημαϊκό περιβάλλον, τη διαδικασία μάθησης και την επιτυχή ολοκλήρωση των σπουδών τους.

Οι υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης απευθύνονται σε όλους τους φοιτητές και φοιτήτριες του ΠΑΔΑ, προπτυχιακούς, μεταπτυχιακούς, υποψήφιους διδάκτορες καθώς και φοιτητές Erasmus. Ο κύριος στόχος των υπηρεσιών αυτών είναι να διευκολύνουν τη φοίτηση, να υποστηρίξουν τους φοιτητές και τις φοιτήτριες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες προσαρμογής ή άλλες ψυχοκοινωνικές ή αναπτυξιακές δυσκολίες, να αποτρέψουν την εγκατάλειψη των σπουδών και να προαγάγουν την έγκαιρη αποφοίτηση. Οι υπηρεσίες αυτές επιδιώκουν επίσης να ενισχύσουν την ικανοποίηση των φοιτητών/ριών από τις σπουδές τους στο ΠΑΔΑ, να προωθήσουν τη διατήρηση και βελτίωση της ψυχικής τους ευεξίας και, γενικότερα, να συμβάλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλης της ακαδημαϊκής κοινότητας, μέσω της καλλιέργειας και ενδυνάμωσης θετικών συναισθημάτων και λειτουργικών στάσεων, καθώς και μέσω της ανάπτυξης απαραίτητων ακαδημαϊκών, συναισθηματικών και διαπροσωπικών δεξιοτήτων. Επιπρόσθετα, επιδιώκεται η ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των φοιτητών/ριών, η οποία αναφέρεται στη διαδικασία της θετικής προσαρμογής παρά τις όποιες αντίξοες συνθήκες.

Οι υπηρεσίες ψυχοκοινωνικής υποστήριξης παρέχονται από ειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό που απασχολείται κατόπιν επιλογής, καλύπτουν και τις τρεις Πανεπιστημιουπόλεις του ΠΑΔΑ και εποπτεύονται από τη Διεύθυνση Φοιτητικής Μέριμνας του ΠΑΔΑ. Οι υπηρεσίες παρέχονται σε συνεργασία και συντονισμό τόσο με τα ακαδημαϊκά Τμήματα και τη διοίκηση του ΠΑΔΑ, όσο και με τον Συνήγορο του Φοιτητή εντός του ΠΑΔΑ.

Το ειδικευμένο προσωπικό που παρέχει αυτές τις υπηρεσίες μπορεί να βοηθήσει τους ενδιαφερόμενους φοιτητές και φοιτήτριες να αντιμετωπίσουν προβλήματα και δυσκολίες που σχετίζονται τόσο με τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της μετεφηβικής περιόδου όσο και με την προσαρμογή στις ιδιαίτερες απαιτήσεις του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Επίσης, οι υπηρεσίες αυτές απευθύνονται και σε φοιτητές/ήτριες μεγαλύτερης ηλικίας, πολλοί εκ των οποίων εργάζονται ή/και είναι γονείς, και για τους οποίους η φοίτηση παρουσιάζει διαφορετικές και ιδιαίτερες προσκλήσεις. Τέλος, οι υπηρεσίες αυτές απευθύνονται σε φοιτητές και φοιτήτριες με αναπηρία, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή προβλήματα ψυχικής υγείας, που χρήζουν ιδιαίτερης υποστήριξης για την αποτελεσματική και επιτυχή φοίτηση στο Πανεπιστήμιο.

Συγκεκριμένα, η ψυχοκοινωνική υποστήριξη παρέχεται με τους εξής τρόπους:

  1. Ατομική ή ομαδική ψυχολογική – συμβουλευτική υποστήριξη σε θέματα όπως:

α) ψυχολογικά προβλήματα (π.χ. μειωμένη ακαδημαϊκή απόδοση, έλλειψη κινήτρου, ψυχοσωματικά προβλήματα, αυξημένο άγχος, δυσκολίες στις διαπροσωπικές και κοινωνικές σχέσεις, κ.ά.),

β) ψυχοκοινωνικά προβλήματα και προβλήματα σπουδών και φοιτητικής ζωής (π.χ. δυσκολίες στην επιτυχή παρακολούθηση των μαθημάτων, δυσκολίες προσαρμογής στη φοιτητική ζωή, δυσκολίες ανταπόκρισης στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις, κ.ά.).

  1. Στήριξη φοιτητών με αναπηρίες (κίνησης, ακοής, όρασης) και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (π.χ. γενικές μαθησιακές δυσκολίες, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/δυσλεξία, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας, Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, κ.ά.) για την προσαρμογή τους στο πανεπιστημιακό περιβάλλον, με παράλληλη εφαρμογή κατάλληλων ρυθμίσεων στο ακαδημαϊκό πλαίσιο έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματική ένταξη και η ισότιμη συμμετοχή τους στις σπουδές και στην ακαδημαϊκή ζωή μέσα στην ευρύτερη κοινότητα του ΠΑΔΑ.
  2. Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων των μελών του ΠΑΔΑ σε θέματα ψυχοκοινωνικής υγείας, με τη διοργάνωση σεμιναρίων, ανοιχτών παρεμβάσεων και θεματικά επικεντρωμένων διαλέξεων και ημερίδων προς όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα για την καταπολέμηση του δισταγμού αναζήτησης ψυχοκοινωνικής υποστήριξης εκ μέρους των φοιτητών/ριών που την έχουν ανάγκη και του «στίγματος» εκ μέρους της ακαδημαϊκής κοινότητες απέναντι στους φοιτητές με αναπηρία, προβλήματα ψυχικής υγείας και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
  3. Ανάπτυξη δικτύου συνεργασίας με όλες τις υπηρεσίες και τα τμήματα του ΠΑΔΑ και με αρμόδιους φορείς της Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης Ψυχικής Υγείας (νοσοκομεία, κέντρα ψυχικής υγείας, ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ, και άλλους φορείς), την τοπική αυτοδιοίκηση και τα συλλογικά όργανα των ΑμΕΑ (Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος, Σωματείο Διερμηνέων Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας, Ομοσπονδίες ατόμων με προβλήματα όρασης, ατόμων με κινητικά προβλήματα, Πανελλήνιο Σωματείο Ατόμων με ΔΕΠ-Υ ADHD Hellas, Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων, κλπ.)
  1. Οι ενδιαφερόμενοι φοιτητές/ήτριες αποστέλλουν το αίτημά τους με απλό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο prosvasi@uniwa.gr, παρέχοντας απαραίτητα και τηλέφωνο επικοινωνίας, κατά προτίμηση κινητό. Κοινωνικός/ή Λειτουργός έρχεται άμεσα σε επικοινωνία με τον/η φοιτητή/ήτρια και πραγματοποιεί ατομική συνέντευξη με όρους εμπιστευτικότητας, όπου καταγράφει το αίτημα και λαμβάνει κοινωνικό ιστορικό. Κατόπιν, ανάλογα με τη φύση του αιτήματος, παραπέμπει τον/τη φοιτητή/ήτρια στο κατάλληλο εξειδικευμένο προσωπικό της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ (ψυχολόγο, κοινωνικό/ή λειτουργό, διερμηνέα νοηματικής γλώσσας, εργοθεραπευτή, φυσικοθεραπευτή, γυμναστή για ΑμεΑ) για την παροχή της αιτούμενης υποστήριξης.
  2. Η παροχή των υπηρεσιών ατομικής ψυχοκοινωνικής υποστήριξης οργανώνεται με βάση έναν κύκλο 12 συνεδριών, με δυνατότητα προσαρμογής ή επέκτασης, εφόσον κριθεί απαραίτητο. Σε κάθε περίπτωση, το ειδικευμένο προσωπικό της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ προσαρμόζει το σχήμα που υιοθετείται για την επίτευξη των συμφωνηθέντων στόχων στις ατομικές ανάγκες και ιδιαιτερότητες.
  3. Κάθε ωφελούμενος/η από τις υπηρεσίες ατομικής ψυχοκοινωνικής υποστήριξης πραγματοποιεί ατομικές συνεδρίες κατά κανόνα 45 λεπτών, με συγκεκριμένο μέλος της ομάδας, σταθερά σε από κοινού προγραμματισμένη ημέρα και ώρα, είτε δια ζώσης είτε διαδικτυακά, εφόσον κρίνεται απαραίτητο για λόγους υγείας.
  4. Στην περίπτωση απουσίας του/της ωφελούμενου/ης από προγραμματισμένη συνεδρία χωρίς να προηγηθεί ενημέρωση από τον ίδιο, δεν γίνεται αναπλήρωσή της. Αν διαπιστωθεί ότι ο/η ωφελούμενος/η απουσιάζει συστηματικά από τις συνεδρίες, δύναται να διακοπεί η παροχή της υπηρεσίας.
  5. Επιπλέον η ΠΡΟΣΒΑΣΗ δύναται να παραπέμψει τον/ην ωφελούμενο/η σε εξωτερικό φορέα (όπως Κέντρα Ψυχικής Υγείας, Δημόσια Νοσοκομεία, Κοινωνικές Υπηρεσίες τοπικής αυτοδιοίκησης κλπ.) εφόσον κριθεί απαραίτητο για την άρτια αντιμετώπιση του αιτήματος.
  6. Τέλος επισημαίνεται ότι όλες οι υπηρεσίες της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ διέπονται από το απόρρητο και προσφέρονται τηρώντας άκρα επαγγελματική εχεμύθεια. Τα προσωπικά δεδομένα των ωφελούμενων προστατεύονται απολύτως καθώς στα τηρούμενα αρχεία έχουν πρόσβαση αποκλειστικά και μόνο οι επιστήμονες κοινωνικοί λειτουργοί και ψυχολόγοι που δεσμεύονται από την επαγγελματική τους δεοντολογία. Από τα τηρούμενα αρχεία της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ παρέχονται προς το Πανεπιστήμιο ΜΟΝΟ στατιστικά στοιχεία, ανώνυμα και χωρίς κανένα αναγνωριστικό της ταυτότητας των ωφελούμενων
  7. Όλοι οι ωφελούμενοι από τις υπηρεσίες της ΠΡΟΣΒΑΣΗΣ εξυπακούεται ότι έχουν λάβει γνώση των ανωτέρω υπηρεσιών και διαδικασιών, και δεσμεύονται να τις ακολουθούν με συνέπεια.