Περιεχόμενο Πράξης

Η Πράξη αφορά σε φοιτητές του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠαΔΑ) και στοχεύει στην υποστήριξη φοιτητών με αναπηρίες (Φ-μεΑ), φοιτητών από ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (Φ-ΕΚΟ) και φοιτητών με χαμηλά εισοδήματα (Φ-ΧΕ), για την εξασφάλιση πρόσβασης και ισότιμης συμμετοχής στις σπουδές και την ακαδημαϊκή ζωή και την επιτυχή ολοκλήρωση του κύκλου σπουδών τους στο ΠαΔΑ. Τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές μπορεί να προέρχονται

(1) από φυσική/σωματική αναπηρία ή βλάβη (προβλήματα όρασης, ακοής, κινητικότητας, λοιπές σοβαρές παθήσεις),

(2) από αναπτυξιακή / ψυχική διαταραχή (μαθησιακές δυσκολίες, διαταραχές φάσματος αυτισμού, ψυχικές παθήσεις),

(3) από κοινωνικούς λόγους (ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες: φοιτητές-ΛΟΑΤΚΙ, φοιτητές-γονείς σε μονογονεϊκές οικογένειες, φοιτητές-φυλακισμένοι, φοιτητές-μετανάστες) και

(4) από οικονομικούς λόγους (χαμηλά εισοδήματα, άνεργοι) ή και από συνδυασμό των ανωτέρω αιτίων.

Στο ΠαΔΑ σπουδάζουν σήμερα περισσότεροι από 40.000 φοιτητές, προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί και υποψήφιοι διδάκτορες. Μεταξύ αυτών έχει καταγραφεί ένας πληθυσμός περί τα 600 άτομα τα οποία εντάσσονται στις ανωτέρω κατηγορίες (1) και (2), (ΦμεΑ), και οι οποίοι αντιμετωπίζουν στις σπουδές τους και στη ζωή τους μέσα στο ακαδημαϊκό περιβάλλον εμπόδια των ανωτέρω τύπων. Μεταξύ αυτών ένα 5% αφορά προβλήματα όρασης, 15% προβλήματα ακοής, 35% κινητικά προβλήματα, 45% μαθησιακές δυσκολίες, αναπτυξιακές διαταραχές και λοιπές σοβαρές ασθένειες. Επιπλέον, αν και δεν υπάρχει συστηματική καταγραφή, εκτιμάται ότι υπάρχει ένας παρόμοιος ή μεγαλύτερος αριθμός φοιτητών των κατηγοριών (3) και (4) (κοινωνικά ή/και οικονομικά εμπόδια) αλλά και ένας αρκετά μεγαλύτερος αριθμός μη καταγεγραμμένων – «αφανών» φοιτητών της κατηγορίας (2), που έχουν ανάγκη συμβουλευτικής και ψυχολογικής υποστήριξης λόγω προβλημάτων που είτε προϋπήρχαν είτε ανέκυψαν κατά τη διάρκεια των σπουδών και είναι είτε μόνιμα είτε παροδικά. Οι υπάρχοντες πόροι για την κάλυψη των αναγκών αυτών είναι εντελώς ανεπαρκείς (ένα διοικητικό Τμήμα με 3 άτομα για όλο το φοιτητικό πληθυσμό και στις τρεις πανεπιστημιουπόλεις του ΠαΔΑ).

Η Πράξη αφορά στο σύνολο των ανωτέρω τεσσάρων κατηγοριών φοιτητών ως ομάδα-στόχο, και απευθύνει σ’ αυτούς ένα φάσμα διαφορετικών δράσεων για να αντιμετωπίσει τις κυριότερες ανάγκες τους στο μέτρο που σχετίζονται με τις σπουδές τους. Η πρόταση καλύπτει παρεμβάσεις κοινωνικής μέριμνας προς όφελος των φοιτητών των ανωτέρω ομάδων και ειδικότερα

(α) Δράσεις ψυχολογικής υποστήριξης,

(β) Δράσεις συμβουλευτικής,

(γ) Υποστήριξη φοιτητών ΑμΕΑ (Υπηρεσίες Παραγωγής Προσβάσιμων Συγγραμμάτων και Προσβάσιμων ιστοσελίδων, Υποστήριξη τυφλών/κωφών/κινητικά εμποδιζόμενων φοιτητών, Υλικοτεχνικές παρεμβάσεις υποστήριξης, Υπηρεσίες στήριξης Συμβούλων Καθηγητών, κ.α.),

(δ) Οικονομική ενίσχυση ειδικών περιπτώσεων φοιτητών ΕΚΟ ή χαμηλών εισοδημάτων που δεν δικαιούνται ενίσχυση από άλλη πηγή.

Εστιακό σημείο για την οργάνωση και το συντονισμό των δράσεων είναι η Μονάδα Προσβασιμότητας που προτείνεται να ιδρυθεί εντός του ΠΑΔΑ και να ενταχθεί στην ιεραρχία του οργανογράμματός του, και η οποία προβλέπεται να συνεργάζεται στενά με τα διοικητικά Τμήματα (Διεύθυνση Φοιτητικής Μέριμνας, Διεύθυνση Πληροφορικής, Κέντρο Λειτουργίας Δικτύου, Τεχνικό Συμβούλιο/Τεχνική Υπηρεσία) και τα ακαδημαϊκά Τμήματα (Κοινωνικής Εργασίας, Εργοθεραπείας, Φυσικοθεραπείας, Μηχανικών Πληροφορικής και Υπολογιστών, Βιοϊατρικών Επιστημών) του ΠαΔΑ.